Literestampes (XIX): L’Ermita de San Bonifaci, 1944

Post2PDF   Por Vicent Brotons Rico en Imágenes

Quasi 70 anys ens separen d’esta imatge. Dibuixada per Helios, no sé si des de l’evocació i el record, o a partir de la realitat —fa, per tant, sis llargues dècades—, ens mostra una ermita de Sant Bonifaci Màrtir des d’una perspectiva inèdita. El carrer Nou en este tram no és ni tan sols carrer: un camí que pega al marge i que arriba al mur de contenció on es contemplen els pilars adosats i tres de les capelletes que contenen el passos de la Passió de Crist. A l’esquerra, les cases que davallen del carrer del Crist. I ja, al fons, el perfil del monument cristià amb la casa de l’ermità, el pins i la harmònica i senzilla cúpula coronada per una petita creu. És un dibuix precís, com la majoria del mestre Villaplana, que ens mostra un Petrer de camins de terra i cases amb ximeres i teules àrabs hui absolutament pereclitat.

El carrer nou era llavors un mer projecte, d’aquí el nom de “Nou”, però per la costera ja s’accedia a l’ermita gran. L’altra, la xicoteta, la del Crist, es trobava —es troba— en alt a l’esquerra. Tots ho sabem, Sant Bonifaci és un espai indefugiblement lligat a la festa de Moros i Cristians. La imatge del patró ocupa la capella principal; la nit de dijous pugem en alegre Retreta a visitar-lo solemnement i fer-li la clucada d’ull còmplice: “Ei, sant de la palma, falten hores perquè ocupes Sant Bartomeu i regisques les nostres vides festeres. Sant Bonifaci que fóra, i ja és!”

Solament un record fosc per a este espai que ens oferix un lluminosa vista de la vall, el “Cuartel de la Guardia Civil”: lloc d’orde, sí, però també d’inusitada violència, por i repressió antidemocràtica. Eren altres temps, sí —la dura postguerra que durava, i tant—, però convé recordar-ho. No m’agrada el joc trampós de les amnèsies i les falses reconciliacions construïdes amb perdons, de no se sap qui, imposats, per no se sap qui, tampoc.

Comenta la noticia

Política de Privacidad


Artículos

Invasión de arruís en las montañas del interior de Alicante

LA UNIÓ de Llauradors denuncia la permisividad de las Administraciones ante la afluencia de arruís en las montañas del interior de Alicante y exige medidas oportunas para controlar la proliferación de esta especie que causa “graves daños en el medio ambiente”.

Asociaciones

Bicicrítica celebra su primer aniversario con un nuevo paseo

Este viernes tendrá lugar una nueva salida que partirá a las 19:30 horas del C.P. Rambla dels Molins. En la plaza Sagasta, punto y final del recorrido, se expondrá una muestra de fotografías y carteles con las reivindicaciones del colectivo organizador.

Imágenes

Imágenes del lunes festero

Concluimos la serie de fotografías con esta galería que recoge todo lo acontecido el lunes de moros, con la subida del santo y los posteriores cambios de banderas.

Noticias

El delegado del Consell visita Petrer para explicar las reformas adoptadas por el Gobierno en Sanidad y Educación

El Alcalde de Petrer, Pascual Díaz, junto con el Delegado del Consell Juan de Dios

Juan de Dios Navarro y el alcalde Pascual Díaz han atendido a cerca de 60 personas entre jubilados, jóvenes, profesores y directores de escuelas.

Oferta cultural

El código del humor de Tricicle

La compañía estrena esta semana en el Teatro Principal de Alicante su último espectáculo, ‘Bits’.

Reportajes

Toda la fiesta de Moros y Cristianos 2012

ACTUALIZADO: Ya disponibles prácticamente todos los vídeos y fotografías de estos Moros y Cristianos.

Sexualidad

Por ese lunar

“…Fue entonces cuando descubrí SU lunar. Era muy pequeño, minúsculo, perdido entre el vello en su cadera derecha. Era prácticamente imperceptible y, quizás por eso mismo, me fijé en él, pese a que tenía otros mucho más llamativos y en sitios más provocadores. Por instinto lo besé…”

Videos

Vídeos del lunes festero

Las capitanías culminaron un año glorioso y dejaron paso a las nuevos cargos, que ya esperan con ilusión la llegada de los moros del año que viene. Antes, las comparsas realizaron el alardo y devolvieron la imagen de San Bonifacio a su Ermita.